سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی [خدا] برتر از ترس [از خدا [است . [امام صادق علیه السلام]
 
چهارشنبه 95 تیر 30 , ساعت 4:34 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله موسیقی تعزیه تعریف تعزیه word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله موسیقی تعزیه تعریف تعزیه word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله موسیقی تعزیه تعریف تعزیه word

-      تاریخچه مختصر تعزیه

-      تاریخچه اجرای تعزیه اردکان

-      موسیقی آوازی  تعزیه اردکان

-      موسیقی سازی  تعزیه اردکان

-      ساز شناس  سازهای مورد استفاده  در موسیقی  تعزیه اردکان

-      معرفی  چندین تن از نوازنده گان معروف موسیقی  تعزیه اردکان

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله موسیقی تعزیه تعریف تعزیه word

   جامعه شناسی موسیقی                                                  حسن زند باف

    اطلاعات جامع موسیقی

    فرهنگ معین                                                                   دکتر معین

   سرگذشت  موسیقی ایران                                             روح ا; خاتمی

    فرهنگ عامه اردکان                                                     دکتر طباطبای اردکانی

    فرهنگ دهخدا                                                               دهخدا

    تاریخ شعر و هنرهای  زیبا در ایران                          محمد عباد زاده

تعزیه

 از نظر لغوی  به معنای شکیبایی دادن  بر مصیبت و اندوه سوگواری و عزاداری ، به معنای متعارف  نمایش در اما تیک  مذهبی است که درآن  اتفاقات کربلا توسط افرادی  که هر یک نقشی از شخصیتهای اصلی آن را به عهده دارند نشان داده می شود . مانند تعزیه حر ، امام ، عباس ، ;

 تاریخچه مختصر تعزیه ایران

پیشینه تعزیه به صورت  یک نمایش  تاریخ  دقیق  را مشخص  نمی کند  بعضی شبیه خوانی و ابداع  آنرا جهت تماشا  عینی  واقعه کربلا  به یزید نسبت می دهند ( گویا  از عاملین  واقعه کربلا خواسته بود  تا اعمال  زشتی  را مرتکب شده اند  نمایش دهند . ) و بعضی  به صفویه ، دیالمه و قاجاریه ، ناصر الدین شاه قاجار در امر شبیه خوانی  نقش بسزایی ایفا نمود ، زیرا  به دستور او میرزا ; نصرا; اصفهانی  ( تاج الشعرا) به جمع آوری  اشعار  تعزیه  پرداخت  و آنها  با شعرهای  متناسب با موازین  موسیقی  آماده  نمود

در مورد چگونگی تکامل تعزیه بر خلاف آنچه اغلب فکر می کنند(تعزیه پدیده فرهنگی  ساده  یا مشخص نیست که9 در مقطع تاریخی خاصی به ظهور رسیده باشد . بلکه تدریجاً پس از چند سده  به واسطه عوامل مختلف  اجتماعی ، مذهبی ، فرهنگی ، هنری ، فلسفی ، پدید آمد .)

دو نکته مهم در مورد  تکامل  تعزیه مسلم است  اول آنکه  ((تعزیه محصول  تکاملی طولانی است  تا نتیجه  تکامل  سایر مراسم  سوگواری  ابا عبدالله الحسین  مثل نوحه سرایی ، روضه خوانی ، شبیه سازی ، شمایل گردانی ، دسته گردانی ، نقال و غیر است .)) دسته گردانی و شبیه سازی ها  و روضه خوانی ها به تدریج  پیچیده تر  و پیراسته شد و کم کم به صورت نمایش و تئاتری در آمد و سر انجام  تا نیمه سده  هیجدهم  میلادی  به هم پیوست  و نمایش دراماتیک  جدیدی به نام تعزیه بوجود آمد

به هر حال  آنچه  از مدارک و نوشته ها بر می آید  که (( معزالدوله احمدبن بویه)) سوگواری و شبیه گردانی را متداول کرد

نمایش تعزیه  همراه با موسیقی خاص  اجرا می شود ( بحث اصلی مورد نظر ما ) که خود  شامل  موسیقی سازی و اوازی است  که مهم تری اینکه  ردیف  موسیقی دستگاهی ایران است که ساختار اصلی موسیقی آوازی تعزیه  را شامل  می شود  مثلاً  شبیه حضرت عباس در چهارگاه و حر در عراق و ;

موسیقی نواحی  مختلف ایران  نیز  در تعزیه  از جایگاه  خاص بر خوردار  است . بجز  تعزیه هایی که در نواحی  مرکزی  به خصوص  تهران اجرا شده و می شود. اجرای تعزیه  در مناطق  دیگر مانند فارس ، گیلان ، مازندران ،آذربایجان ،کوسش (سمنان ، دامغان ، شاهرود ) لرستان ، کرمانشاهان – همراه با حضور  آوازهای محلی آن ناحیه  در کنار  ردیف  دستگاهی موسیقی ایران بوده و هست . که در قالب موسیقی آوازی تعزیه و موسیقی سازی تعزیه بوسیله سرنا ، دهل ، طبل ، شیپور ، نقاره ، کرنا ، نی و ; اجرا می شود

 تاریخچه اجرای تعزیه در اردکان

 تاریخ دقیق  باب شدن  اجرای تعزیه در اردکان  دقیقاً مشخص  نیست  ولی نقل از تنی چند از سالخوردگان  و پیش  کسوتان دست اندر کار  تعزیه در حدود 60 تا 70 سال  پیش تعزیه های با شکوهی در حسینیه های  بازارنو و کوشکنو  برگزار  می شده است  که رقابت شدیدی هم بین این تعزیه خوانها  و طرفداران آنها  بوده است

تعزیه خوانها به کار خود عشق می وزند حتی مخالف خوانها (شمر ، ابن سعید، ;) که در بسیاری  از شب های محرم (اردکان ) به نقل از شاهدان  دیده شده که مخالف خوان آنچنان در نقش خود فرو رفته که وقتی  به خود می آید و پی ببرد که او مجری  این همه ستم بوده ، با شمشیر خود را هدف می گیرد و اگر دیگران  مانع نشوند چه بسا که بسیار ممکن بود  که خود را زخمی کند

موسیقی آوازی  تعزیه در اردکان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

لیست کل یادداشت های این وبلاگ